Małopolska Noc Naukowców ‘2016 w I LO

W piątek 30 września, już po raz ósmy pracownie szkolne I Liceum stały się miejscem pokazów, doświadczeń i eksperymentów prezentowanych przez uczniów i nauczycieli I LO w Tarnowie. Odwiedzający najstarszą tarnowską szkołę mogli wcielić się w rolę odkrywcy i eksperymentatora. W pracowniach fizycznych mogli zmierzyć się z prostymi doświadczeniami ilustrującymi podstawowe prawa przyrody, w pracowni chemicznej oglądać pokazy doświadczeń, w biologicznej spotkać żywe okazy fauny, a w geograficznej poczuć atmosferę dalekiej Japonii i Australii. Królowa nauka matematyka zapraszała do łamania sobie głowy i rąk w rozwiązywaniu przeróżnych zadań i problemów.
Szkołę w piątkowy wieczór odwiedziły rzesze gości w różnym wieku, od przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych z rodzicami począwszy, po gimnazjalistów ze swoimi nauczycielami, licealistów i dorosłych ludzie ciekawych świata przyrody i techniki.
W pracowniach fizycznych, chemicznych, biologicznej, geograficznej i matematycznej uczniowie oraz grupa absolwentów z lat ubiegłych pod okiem nauczycieli przygotowali ekspozycje i prezentacje z różnych dziedzin nauk matematyczno-przyrodniczych.
W szkolnej auli pokazywano zgromadzonej widowni m.in. zmianę własności sprężystych ciał w temperaturze ok. minus 200 0C, fontannę ciekłego azotu i korkowy pocisk wystrzeliwany ciśnieniem wrzącego azotu, a także zjawisko Leidenfrosta, czyli tańczące krople azotu wylanego na stolik. A wszystko dla upamiętnienia absolwenta naszej szkoły, prof. Karola Olszewskiego, który wspólnie z Zygmuntem Wróblewskim, jako pierwszy na świecie skroplił azot i tlen.
Na małej klatce schodowej w powtórzonym doświadczeniu z wahadłem Foucaulta można było „zobaczyć jak kręci się Ziemia?” oraz usłyszeć o sile Coriolisa i jej wpływie na zjawiska przyrodnicze na wirującej kuli ziemskiej.

Biologia
Zaprezentowane zostały elementy biotechnologii oraz kuchni molekularnej m.in. otrzymywanie kapsułek z coca-coli. W oparciu o żywe okazy, preparaty formalinowe i gabloty z okazami prezentowana była morfologia oraz anatomia ryb, płazów i gadów. Uczniowie wykonywali gościom odciski palców i opisywali linie papilarne oraz demonstrowali modele przedstawiające rolę przepony w działaniu układu oddechowego.
Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się patyczaki. Oprócz obserwacji ich zachowań, każdy mógł zabrać jednego ze sobą w specjalnym pojemniczku.

Chemia
Pokazy przygotowane przez uczniów klas biologiczno-chemicznych cieszyły się ogromną popularnością. Głównymi atrakcjami wieczoru były: lokomotywa, samozapłon, zamiana wody w wino, otrzymywanie srebra oraz chemiczne świetliki, szalona piana i barwne fajerwerki, a przed pracownią chemiczną odbywały się pokazy sztucznej krwi.

Fizyka
Pracownie fizyczne oferowały gościom szerokie spektrum eksperymentów i doświadczeń prezentowanych przez uczniów oraz takie, które każdy uczestnik MNN mógł przeprowadzić samodzielnie.
W jednej z trzech sal prezentowane były zasady dynamiki ruchu obrotowego, gdzie centralnym doświadczeniem, którego mógł doświadczyć każdy chętny, było sprawdzanie zasady zachowania momentu pędu na krzesełku obrotowym oraz efektu żyroskopowego.
W drugiej pracowni widzowie mogli „zobaczyć dźwięk” zobrazowany w figurach Chladniego lub ognistej fali stojącej w rurze Rubensa oraz usłyszeć „jak śpiewają ogórki”. Specjalnie przerobiony bęben pozwalał sprawdzić celność oka i ręki podczas gaszenia wirem powietrznym zapalonych świeczek, a wiry powietrza, wody i ognia symulowały tornada trzech ziemskich żywiołów.
Trzecia sala to doświadczenia z optyki falowej i geometrycznej, elektromagnetyzmu oraz hydro i aerostatyki w połączeniu z pokazem paradoksów hydrodynamicznych.

Matematyka

W klasopracowni matematycznej czekały atrakcje, które były dostosowane do każdego wieku. W śród nich były m.in. wystawa złudzeń optycznych, stereogramy umożliwiające oglądanie obrazów trójwymiarowych, obrazy sztuki anamorficznej możliwe do zobaczenia w lustrzanym cylindrze, wszelkiego rodzaju układanki logiczne i zręcznościowe, zagadki matematyczne, tangramy, tantrixy, dwu- i trzy- wymiarowe puzzle oraz logiczne gry komputerowe. Można było też spróbować swoich sił w składaniu origami, w budowie figur przestrzennych z klocków Reco i tworzeniu kartonowych modeli wielościanów foremnych.

Geografia
W pracowni geograficznej zwiedzający mogli uczestniczyć w pokazach: ognistego tornada, powstawania podstawowych siatek kartograficznych, oświetlenia Ziemi w pierwszych dniach kalendarzowych pór roku, studni artezyjskiej i zasady jej działania; prezentacjach: Japonia widziana oczami laureata Międzynarodowej Olimpiady Geograficznej w Kioto i australijskie osobliwości; wystawach: kącika japońskiego i kącika australijskiego oraz wystawie skał i minerałów z Polski i ze świata.

Pokazy i doświadczenia w ośmiu salach, auli szkolnej i korytarzach I LO, to dzieło dwunastu nauczycieli i grupy kilkudziesięciu uczniów naszej szkoły.

Biologia – B. Chumińska, M. Pis, M. Ziemian
Anna Batko, Karolina Dzierwa, Kacper Jamróg, Kamila Kabat, Hubert Skrzyniarz, Daria Szymczyk (3c), Kinga Bania, Patrycja Barnaś, Martyna Jarmuła, Dawid Mik, Szymon Puła, Bartosz Podgórski (3f), Dominika Bieś, Monika Flis, Gabriela Jurczyk, Dawid Koszyk, Karolina Kutrzuba, Magdalena Łuszcz, Justyna Starzyk, Przemysław Zaklikiewicz (2f), Katarzyna Drwal, Tomasz Łątka, Weronika Maciejko, Maciej Magierski, Daria Michalik, Kornelia Przebięda, Karolina Świątek, Eliza Trzęsińska, Aleksandra Wal, Angelika Ziaja (1c),

Chemia – R. Adamiak, A. Kubala, A. Pawlina-Boduch
Sylwia Bogacz, Wojciech Gondek, Aleksandra Grzyb, Alicja Michalczyk, Paulina Radłowska, Jakub Sojt (3c), Agnieszka Kijak, Aleksandra Kuta (3f), Natalia Pankowska, Zuzanna Ryba, Paweł Święcicki, Anna Zachara (2c)

Matematyka – I. Jodłowska
Magdalena Kołton, Kamil Lekarczyk, Damian Lipiński, Bartosz Michowicz, Tomasz Skrzek (3k), Kinga Baryczka, Aleksandra Biskupska, Adrianna Niziałek, Adam Podoluch, Przemysław Rusin, Jakub Szwajkos, Tomasz Zeliaś (2b), Aleksandra Czapla, Patrycja Drąg, Aleksandra Godlewska (2g), Julia Szanduła, Dawid Migacz (2k), Natalia Augustyn, Wiktoria Chłopek, Patrycja Chorabik, Magdalena Masłowska, Paulina Niedojadło, Aleksandra Prajer, Monika Stasiowska, Anna Starzyk, Bartłomiej Sztorc, Sylwia Wadas (1e)

Fizyka i astronomia – M. Lipiński, J. Żelawski, W. Rejkowicz
Jakub Siedlik (absolwent), Jakub Sroka (3b), Kamil Baradziej, Dawid Baran, Dawid Białas, Krystian Gądek, Aleksandra Golec, Krzysztof Kasztelewicz, Kamil Kędras, Karol Pajdo, Tomasz Szczerba (2b), Aleksandra Biedroń, Filip Gacek, Damian Herduś, Michał Hyży, Iga Łakoma, Kacper Moździerz, Justyna Szlosek, Agnieszka Szostak, Aleksander Tomasik, Karolina Srebro, Michał Surmacz, Bartosz Sroka, Mikołaj Wielgat (1b).

Geografia – R. Bartosik, M. Szwedo
Piotr Siwek, Dominika Wałaszek, Radosław Wałaszek (absolwenci), Michał Liro, Monika Miśkiewicz, Piotr Mordawski (3e), Aleksandra Łos, Natalia Wstępnik (2d), Dariusz Maliszewski, Krzysztof Micek (1d).

 

educatioukseduskryptkregi zajonkluczdokarieryszkkltabu